Belastingaangifte een belasting?
Het is weer zover! Eens in het jaar wordt je uitgenodigd door de belastingdienst om de jaarlijkse inkomstenbelasting te controleren en aan te vullen met de voor jouw van toepassing zijnde aftrekposten. En als alles is ingevuld komt de verlossende uitslag: heb ik geld terug te betalen of krijg ik terug? Als je een fiscaalpartner hebt nog even goed kijken naar de verdeling! en dan ondertekenen.
Gaat het echt zo makkelijk?
Veel mensen zien op tegen het invullen van de aangifte inkomsten belasting. Twijfel over doe ik het wel goed, zet ik wel de juiste cijfers in het juiste vakje? Stress kan een gevolg zijn en uitstel van het doen van aangifte ligt op de loer. Het niet reageren op de uitnodiging kan resulteren in een boete, en dat zou ook weer jammer zijn. Weet dat er uitstel gegeven kan worden. Wanneer je dat dan aanvraagt, ook dan heb je de aangifte nog steeds te doen!
Dan nog de vraag; ga je het zelf doen of laat je het doen? Jij bent en blijft zelf verantwoordelijk voor de ingevulde aangifte inkomstenbelasting.
Is hulp dan overbodig? In sommige gevallen kan het goed zijn om hulp te vragen. Als er sprake is van desinteresse, zal je gemakzuchtig de gegevens invullen. Is er onkunde, zal je mogelijk de gegevens op de verkeerde plekken invullen of maak je wellicht onvoldoende gebruik van de aftrekposten.
Wanneer er sprake is geweest van overlijden van de fiscale partner of van één van de kinderen in het belastingjaar van aangifte, zijn er bijzondere posten waar aan gedacht kan worden. Of wanneer er sprake is geweest van het kopen van een huis of een scheiding, is het invullen van de de aangifte ingewikkelder dan wanneer er geen bijzondere gebeurtenissen zijn geweest. In deze gevallen kan het goed zijn om iemand te laten meekijken. Wanneer je hulp vraagt, weet dan ook wie de hulpgever is, je hebt wel te maken met privé-gegevens.
De voorbereiding?
Wanneer je ergens aan begint zeggen we vaak “een goede voorbereiding is het halve werk”. Zo werkt het ook met het invullen van de aangifte inkomstenbelasting.
Of je nu de aangifte digitaal of op papier doet, dezelfde gegevens zijn nodig om de aangifte met een goed gevolg te doorlopen. Bij de digitale versie zijn er veel gegevens reeds ingevuld en dienen nog wel te worden gecontroleerd. Ook de belastingdienst kan ergens iets onjuist weergeven. Dus controle op de gegevens is zeker belangrijk, ook de gegevens die door de belastingdienst zijn ingegeven, zijn de verantwoordelijkheid van de belastingplichtige.
Hiernaast wordt een overzicht weergegeven van de gegevens die, indien van toepassing, benodigd zijn om de aangifte te doen. Het betekend niet dat voor iedereen geldt dat al die gegevens aanwezig moeten zijn, immers wanneer er in het jaar waarover de aangifte gaat geen ziektekosten of giften zijn geweest die opgevoerd kunnen worden dan is dat zo.
Een lijstje en bewijzen
Handig is om van de volgende posten een lijst te maken en de bewijsstukken erbij te voegen:
- Zorgkosten die niet voor vergoeding vanuit de zorgverzekering in aanmerking komen (geen eigen bijdrage)
- Studiekosten die geen andere vergoeding kennen, dit geldt dan voor alle facturen van de opleiding en eventueel benodigde extra onkosten (geen reiskosten)
- Giften die in het jaar zijn gegeven
- Ook dieetkosten kunnen wordt opgevoerd, dan is wel nodig dat er een dieetverklaring van de behandeldarts aanwezig is als bewijs
- Betaalde alimentatie, als er wordt betaald, dan mag u deze als aftrekpost invullen (ook als er sprake is van een eigen woning waar de ex-partner woonachtig is.
- Ontvangen alimentatie, als er alimentatie wordt ontvangen, dan dient deze als inkomen te worden opgeven in de aangifte. Ontvangen alimentatie voor kinderen onder de 21 jaar dan geldt dit niet, deze kinderalimentatie is vrijgesteld van belasting
Voor allen geldt dat er een zogenoemde “drempel” bestaat, dit betekend een minimum bedrag en soms is er ook een maximum aan gebonden. In de digitale aangifte wordt u hierop geattendeerd en wordt het automatisch berekend.
Een gevoel nog iets te missen? Of iets nog niet gevonden? Kijk dan ook nog in het digitale archief.
Voorbereid betekend minder belasting.
Wanneer de voorbereiding is gedaan, de lijstjes liggen klaar, de bewijsstukken liggen klaar, volgt er het daadwerkelijk invullen van de gevraagde gegevens. Inloggen met de DigiD. Als er sprake is van een fiscaalpartner dan vraagt het programma om nogmaals in te loggen. Dan door naar het volgende blokje, volg het programma, zo sla je niets over en weet je zeker dat je alles hebt ingevuld.
Klik soms op het vraagteken wat weergegeven staat, zo krijg je extra informatie die wellicht handig kan zijn.
Is er twijfel? lees het nog eens goed door, klik op het vraagteken, is het dan nog onduidelijk? vraag dan om hulp.
Nog een paar tips:
- Neem de tijd en zorg ervoor dat er geconcentreerd gewerkt kan worden
- Bij fiscaal partnerschap doe (indien mogelijk) dan de aangifte samen
- Fiscaalpartner en wel financieel gescheiden huishouden? Noteer aan het eind hoe de verdeling is, om bij ontvangst of betaling te krijgen en te geven wat de ander toekomt. daarna pas kijken naar de gunstigste verdeling.
- Deze staat ook eerder beschreven;
- Besteed voldoende aandacht aan de voorbereiding
- Stel uit als het niet anders kan en zorg dat het bij uitstel blijft; geen afstel
- Missende documenten bevinden zicht wellicht in het digitale archief
- Op de website van de belastingdienst staat ook meer nuttige en inhoudelijke informatie
- Kom je er toch niet helemaal uit, of is er lichte twijfel, vraag hulp aan mensen die het antwoord ook echt weten